Село Чорниводи розташувалося в 5 кілометрах від містечка Городка по обидва боки річки Чорнивідки. Вперше про село Чорниводи під назвою Чорна вода згадується в писемних памятках за 1407 рік де говориться, що місцевість під назвою Чорна вода разом із Купином біли віддані королем Ягайлом Богуславу чи Яранту зі Стахова.
В 1493 році в Чорниводах було 5 "дымов" як сказано в писемних памятках, тобто 5 хат.
В 1530 році в селі було лише 2 плуги чи "лана". В 1565 році було 3 плуги, які належали Камянецькому старості.
З 1569 року Чорниводами володіли пани Петро і Лука Пясецькі.В ХVІІІст.Чорниводи перейшли Дружбицьким,потім Телефусам .В ХІХст. Чорниводи поділились на дрібні частинки. В1820 році тут знаходимо таких власників:Раціворовського Вікентія(267 кріпаків),Жуковського Севастьяна(57), Рутковського Антона (27(),Косибського(17), Яголовичів Адама і Йосифа(15 кріпаків).В даний час тут господарують Тжецькі - три частини:
1)716 десятин, втому числі лісу 55дес.
2)145 дес.,лісу 19 дес.
3)115 дес. - Левадське товариство селян (10 будинків), товариство селян села Чорниводи і Басівки (9 будинків) ,церква - 34 дес.Дворів у селі було 213, жителів обог статей -1305.
В селі панувала суцільна не
писемність . Лиш окремі заможні селяни могли навчити дітей початкової грамоти .
У 1870 році в селі була збудована церква за рахунок державної казни.
Економія яка
належала Городоцькому цукру заводу, керована Гресселем , мало платила наймитам.
За цілоденну напружену роботу на ланах цукрового буряка чи на заводі платили по
15-20 копійок, а працювати доводилось по 12 годин і більше. Тому селяни жили
дуже бідно.
Панщина забирала багато часу бо у
пана було землі багато ( 50 % всієї
землі села Чорниводи ). Жито селянське перестигало і починало висисатись.
Селяни часто бачили, що їхній хліб обсиплеться раніше ніж закінчаться жнива на
панських ланах, і хвилювались.
Одного разу 1858 році селяни вирішили
послати
до пана делегацію з 7 чоловік з
просьбою дозволити дівчат 12-16 років залишитися вдома на 2-3 дні щоб зібрати
свій хліб з тією умовою що пропущені дні будуть відроблені в слідуючому тижні.
Пан селян не прийняв а вислав до них економа який переказав селянам слова пана
про те ,що якщо селяни і далі будуть бунтувати то він звелить випороти їх
батогом.
Селянський двір був центром господарського
побутового життя дрібного індивідуального господарства. З жило звичайно правила
хата з прибудованими сім’ями, а в більш заможних – двобічна « дві кімнати через
сіни» . В середині хати, біля входу , знаходилась піч, з протилежного боку – парадний
куток, по чільній і причілковій стіні – не рухомі лави, між піччю влаштувалися
нари « піл » для спання на вхідній стіні висів мисник з поличками для посуду.
На закріпленій між стінами жердині вішали одяг.
Основною їжею бідного населення були
чорний хліб, картопля, пшоняна каша. Картоплю їли без жирів з соленим огірком
або кислою капустою. М'ясо вживалося здебільшого в свята. Вся сімя їла з однієї
миски єдине що кожен мав дерев’яну ложку.
Одяг був простий, виготовлений з домотканих
тканин – полотняних і рубаних. Жінки носили довгу сорочку з широкими рукавами
поверх сорочки одягали запаску які підперізувалась червоними або зеленими
поясами. Чоловіки носили сорочки –
чумчки. Шаровари з місцевого полотна були білого і синього кольору так було до
реформи 1861 року. Та реформа полегшення не принесла. І після скасування
кріпосного права поміщик Бель не переставав гнобити селян. Вся краща земля
навколо села залишалась у поміщика.
Селянам за викуп наділили по 0,50 га
землі на душу, бо село вважалось
малоземельним.Земля селянська була розташована по горбах і у вибалках ,урожаї тут були погані ця земля не могла прогодувати селянської сімї. Тому
селяни були змушені орендувати у поміщика землю на найтяжчих умовах крім
грошової оплати за оренду Бель примушував селян
даром обробляти селянськими знарадями і кіньми певну кількість
поміщицької землі. Це були « відробітки» , тобто «таж панщина» тільки важча бо
треба було ще й гроші платити за оренду. Таким чином в Чорниводах залишилося як
і в інших місцях теж саме становище що й у кріпацтва лише з тією різницею що
тепер після реформи 1861 року селяни були особисто вільні їх не можна було
продавати або купувати як інші речі господарського вжитку.
Більшість селян (75%) в той час були
бідняки які жили в впроголодь а середняки що мали якусь пару коней жили трохи краще ,проте безземелля дуже відбивалось на матеріальному
становищі селян.Селянські господарства були дуже відсталі а це
призводило до частих неврожаїв і голодовок основної маси селянства.Таке
становище в селі біло до революції 1905 року.
.Різдвяно - Богородицька церква в Чорниводах була вже в першій половині ХVІІІ ст.,але про дату побудови нічого не відомо. Вона була деревяна ,дубова,невеличка з трьома куполами .В 1775 - 1776 рр. була побудована деревяна церква, яка проіснувала майже 100 років.
В1867р. розпочато побудову, на кошти казни, камяної церкви. Будівництво закінчено в1871р.того ж року церкву було освячено на честь Різдва Пресвятої Богородиці.
Церковної землі було в1739 р.: орної - на 12 днів і сінокосу на 12 косарів.
Прихожан було1739р. -- 29 чол.,1748р.--60 чол.,стількиж в1759 р. ,а в1790 р.--306 чол.
СвященикиЧорниводської церкви:Іоан Баскевич 1725-1740рр.,Яків Сухоставський 1745,Григорій Лісовський-до 1786року,Іоан Душинський1786-1790рр.,Шоан Зуфієвський до 1832року.
До приходу церкви села Чорниводи належить село Папірня.Тут в 1820р.поміщиком села Чорниводи була облаштована паперова фабрика а після її закриття створилось село. Так від неї пішла назва села.Тут володарюють селяни Сисаки та ін.Всього дворів -26 ,а жителів-281.
До Чорниводського приходу прмикає село мудриголови(дворів-105,жителів--586).Поселення це появилось в Х VIIIст.на Чорниводських грунтах.Тут володарював М.Старорипинський (540десятин землі,лісу-57десятин).
Оскільки 1407рікє певною мірою відправною точкоюв літописі села.адже з цього року воно вперше згадується в істоичних документах.
Немає коментарів:
Дописати коментар